ΒΙΒΛΙΑ

  • ΡΟΒΗΡΟΣ ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ, ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΑΙΝΙΕΣ

vivlia_miazoi.jpgΈκδοση: ΝΕΑΝΙΚΟ ΠΛΑΝΟ

Το πληρέστερο βιβλίο για το κινηματογραφικό έργο του Ροβήρου Μανθούλη.

Με εκτενή βιογραφία, πλήθος ντοκουμέντων και φωτογραφιών, πλήρη φιλμογραφία (1957-2006), θεωρητικά κείμενα και επιλογές από κριτικές για τις ταινίες του.

Μια έκδοση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους αφιερωμένη στον κορυφαίο Έλληνα ντοκιμαντερίστα.

Επιμέλεια: Χρήστος Κωνσταντόπουλος

Διανομή: Εκδόσεις Αιγόκερως

_______________________________________________________

  • Βιβλία του Ροβήρου Μανθούλη

Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ

ΚΑΙ ΤΩΝ 72 ΤΗΣ 7ΗΣ ΙΟΥΝΗ

Εκδόσεις ΠΥΛΗ, σελίδες 166, 2009.

Η ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ

Η Δίκη του Αλκιβιάδη (ένα σύνολο από πολιτικές δίκες  με αφορμή το μέγα σκάνδαλο ιεροσυλίας του 415 π.Χ.) γίνεται σε μια περίοδο ¨ψυχρού πολέμου¨ με τη Σπάρτη κι΄ έχει πολλά κοινά στοιχεία με την ψύχωση που χαρακτηρίζει τις Μακαρθικές διώξεις της εποχής του δικού μας  Ψυχρού Πολέμου. Η πολιτική ιεροσυλία είναι ο ευνουχισμός των Ερμών. Ο στόχος είναι η ματαίωση της Σικελικής εκστρατείας. Όλη η αφρόκρεμα της Αθηναϊκής πολιτείας δικάζεται. Είναι σίγουρα η πιο συνταρακτική δίκη της αρχαιότητας (αν όχι της Ιστορίας). Αλλά κι΄αυτή για την οποία έχουμε τις περισσότερες πληροφορίες από αρχαίες πηγές. (Ανδοκίδης, Λυσίας,  Ισοκράτης, Θουκυδίδης, Ξενοφών, Πλούταρχος, ΄Εφορος.  Κορνήλιος Νέπος, Πλάτων, Αριστοφάνης, Εύπολις,  Εύβουλος).

Τόσο η δίκη όσο και ο βίος και η πολιτεία του Αλκιβιάδη, που  αναβλύζει μέσα απ΄αυτήν, αποτελούν ένα ελκυστικό ανάγνωσμα, με όλες τις ανατροπές και τα σασπένς ενός πρωτότυπου δικαστικού θρίλερ. Μέσα απ΄ αυτά που συνέβησαν την ταραχώδη εκείνη εποχή, των τελευταίων χρόνων του 5ου Αθηναϊκού αιώνα, αποκτούμε παράλληλα μια ζωντανή εικόνα του πολιτικού και κοινωνικού σκηνικού μιας φθίνουσας Δημοκρατίας.

_________________________________

ΤΟ ΔΙΚΑΙΟΝ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛΟ-ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΟ

ΤΟ ΔΙΚΑΙΟΝ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟΥ

Εκδόσεις Ιανός, σελ. 203, 2008.

Ο Ροβήρος Μανθούλης εξετάζει διεξοδικά ένα θέμα που υπάρχει στον ημερήσιο Τύπο στα Μ.Μ.Ε. με εικόνες, καταστροφές και αίματα από την Μέση Ανατολή. Οι Παλαιστίνιοι, οι Ισραηλινοί, με κάθε λεπτομέρεια, όλα τα γεγονότα όπως ιστορικά έχουν καταγραφεί, από τον συγγραφέα αυτού του βιβλίου, από το 1948, έτος ιδρύσεως του κράτους του Ισραήλ, μέχρι σήμερα. Τα κεφάλαια του βιβλίου- με υποδιαιρέσεις- είναι τα εξής: «Το δίκαιον του ισχυροτέρου», «Υστερόγραφο» (του Λιβάνου), «Λίβανος: Κοινή γνώμη», «Μια εβραϊκή συζήτηση για το Ισραήλ», «Data, Οι πρωθυπουργοί του Ισραήλ (1948-2006)» και «Μέση Ανατολή. Χρονολόγιο γεγονότων της σιωνιστικής περιόδου». «Το βιβλίο μου, πριν εκδοθεί», γράφει ο Ροβήρος Μανθούλης, «το έδειξα πρώτα σε τρεις Εβραίους φίλους μου, με τον κίνδυνο να τους χάσω. Ο πρώτος απόρησε που έγινα ξαφνικά… αντισημίτης και αραβόφιλος. Ο δεύτερος είπε μόνο: «Κι έτσι να είναι, η δημοκρατικότερη χώρα στον κόσμο, πάντως, είναι το Ισραήλ». Ο τρίτος μου ομολόγησε ότι από καιρό ήθελε να γίνει μέλος της εβραϊκής αντισιωνιστικής οργάνωσης Νατουρέι Κάρτα και τώρα αποφάσισε να το κάνει. Αντισημίτης δεν είμαι. Αν ήμουν, θα ήταν λίαν οξύμωρο να είμαι ταυτόχρονα φιλοάραβας, όταν ξέρουμε ότι οι περισσότεροι σημίτες στη γη είναι… Άραβες. Το Ισραήλ είναι πράγματι δημοκρατικό, με πρότυπο την Αμερική, μόνο που διέρχεται κι αυτό μια μακρά μακαρθική περίοδο στο εσωτερικό και συμπεριφέρεται στις μειονότητες, εντός και εκτός του, το ίδιο αυταρχικά όσο και ο προστάτης του».

___________________________________________

Το ημερολόγιο του εμφύλιου διχασμού 1900-1974

vivlio-imerologio.jpgΤο βιβλίο συμπυκνώνει, μέσα σε λίγες σελίδες, τα γεγονότα ενός σχεδόν αιώνα που συγκλόνισαν την Ελλάδα, αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Oι μεγάλες επαναστάσεις, οι παγκόσμιοι πόλεμοι και οι συγκρούσεις οδήγησαν τη χώρα σε μια μακρά σειρά εθνικών τραγωδιών και καταστροφών, που την άφησαν ανάπηρη για πάνω από εβδομήντα χρόνια. Ένας οδηγητικός μίτος, ο ίδιος πάντα σε όλη τη διάρκεια του ελληνικού 20ού αιώνα, μας κατευθύνει στο λαβύρινθο του ιστορικού γίγνεσθαι: ο αναπόφευκτος Εμφύλιος Διχασμός. Γιατί η χούντα των συνταγματαρχών είναι ο τελευταίος «σπασμός» του Εμφυλίου, ενός Eμφυλίου ο οποίος έχει βαθιές ρίζες στη μεταξική δικτατορία και στον Eθνικό Διχασμό που ξεπήδησε από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι ημερομηνίες, δίπλα δίπλα, συχνά μέρα με τη μέρα, ξετυλίγουν μπροστά μας μια συναρπαστική ιστορία: αποκαλύπτουν όχι μόνο τη διαδοχή, αλλά και την αιτιώδη σχέση των γεγονότων, οδηγώντας σε μια διαλεκτική ανάγνωση της πραγματικότητας. Και, εκτός αυτού, συνεφέρουν τη μνήμη από τον παραλυτικό, συχνά, καταιγισμό πληροφοριών που υφίσταται. Σε παράρτημα, παρατίθενται τα πρακτικά των συνομιλιών Τσόρτσιλ-Στάλιν (Μόσχα 1944), που σφράγισαν τις τύχες της μεταπολεμικής Ευρώπης.

_____________________________________________

Μπλούζ με σφιγμένα δόντια

vivlia_mplouz.jpgΕκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ

Αυτό το βιβλίο είναι μια βουτιά στην ψυχή των Μαύρων. Όπως και οι ταινίες μου για τα μπλουζ. Τα μπλουζ δεν είναι μόνο μουσική και τραγούδι. Είναι ένα ποτάμι ζωής πρώην σκλάβων που ξεκινάει από τον αμερικανικό Νότο και καταλήγει στα γκέτο του αμερικανικού Βορρά. Αυτό το βιβλίο είναι μια καθημερινή ιστορία, απ’ αυτές που τραγουδάνε οι μπλούζμεν ψιθυρίζοντας, αναστενάζοντας ή ουρλιάζοντας. Ανάμεσα απ’ τα δόντια ή με σφιγμένα δόντια. Τα μπλουζ, η γέννησή τους και η διαδρομή τους, είναι ήδη μια συναρπαστική περιπέτεια. Αλλά το ίδιο συναρπαστική περιπέτεια ήταν το γύρισμά τους. Γιατί δεν είναι τόσο εύκολο να ταξιδέψεις στα βάθη της νέγρικης ψυχής, που δεν αισθάνεται ακόμα την κατάργηση της δουλείας. Αν δεν ήμουν Ευρωπαίος (και όχι λευκός Αμερικανός), δεν θα μπορούσα να μπω στα σπίτια, στα γκέτο και στις φυλακές μιας ταλαιπωρημένης κοινότητας πο ζει στο περιθώριο του άστεως και αυτό τραγουδάει… Αυτό το βιβλίο μάς πηγαίνει στο Χάρλεμ της Νέας Υόρκης, στο Σικάγο, στο Σαν Φρανσίσκο, στο Όκλαντ του Τέξας, στο Μέμφις του Τενεσί, στη Βιρτζίνια, στο Μπατόν Ρουζ και τη Νέα Ορλεάνη της Λουιζιάνας, στα γκέτο όπου κυκλοφορούσαμε οπλισμένοι και στις φυλακές του Τέξας και της Νέας Υόρκης όπου μπήκαμε με ψεύτικες άδειες. Από τους θρυλικούς Βαμβακάρηδες και Τσιτσάνηδες των μπλουζ που γνώρισα, μόνο δύο τραγουδάνε ακόμα. Οι άλλοι δεν ζούνε πια. Όπως δεν ζει πια το Δέλτα του Μισισιπή, η πατρίδα όλων του, που το ξερίζωσαν οι τελευταίοι τυφώνες μαζί με τη Νέα Ορλεάνη. Σε αυτούς αφιερώνονται οι σελίδες αυτές.

_____________________________________________

LILLY’S STORY

Βοοκ2Μυθιστόρημα βασισμένο στο σενάριο της ταινίας.

Εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ

1967. Πραξικόπημα στην Αθήνα. Οι κυνηγημένοι, οι ανυπόταχτοι, ξεσηκώνονται. Ο Αφηγητής, ο Γιώργος, η Αλίκη, ο Δημήτρης και οι άλλοι περιπλανώμενοι Έλληνες, κουβαλώντας τις μνήμες τους, ψάχνουν για μια ελληνική γωνιά σε μια Ευρώπη κατοικημένη από απάτριδες.

______________________________________________

Αρχαίο ερωτικό και συμποσιακό λεξιλόγιο

Βοοκ5Από τις εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ

Προλογίζει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος

________________________________________________

Το κράτος της τηλεόρασης

Βοοκ4Εκδόσεις Θεμέλιο, 1981

___________________________________________________________________

Πρόσωπο με πρόσωπο

Βοοκ3

______________________________________________________

Σκαλοπάτια

Βοοκ6

Ποιήματα

Αθήνα 1949

________________________________________

Η REMINGTON ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ

Εκδόσεις ΠΥΛΗ, 2009

Ο συγγραφέας το παρουσιάζει με αυτό τον τρόπο:

Βοοκ1-1Η νουβέλα αυτή έχει κύρια πρόσωπα :

τη Remington,

πολύτιμο κειμήλιο της θείας Αγαθής,

τον Ορφέα,

συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων

τις Τρεις Αδελφές,

των οποίων ο Ορφέας υφίσταται καρτερικά

την ερωτική καταδίωξη

– η μια απ΄ αυτές θα βρεθεί δολοφονημένη

στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου του –

την Ιερόδουλο,

που τον πήρε το μάτι της να εγκαταλείπει

το πτώμα στο Δάσος της Βουλόνης,

την Ψυχαναλύτρια,

που ανέλαβε να ερευνήσει αν ο Ορφέας

είναι επικίνδυνος υπνοβάτης,

και τέλος,

τον Αστυνομικό Επιθεωρητή

που ανέλαβε να εξιχνιάσει το έγκλημα.

____________________________________________________________-

  • Μεταφράσεις

ΗΡΩΝΔΑΣ, Μιμίαμβοι

Βοοκ7

Εκδόσεις ΕΞΑΝΤΑΣ

_____________________________________

Σαπφώ, η Λεσβία ντερμπεντέρισα

sapfoΕκδόσεις Αιγόκερως, 2008

Το βιβλίο αυτό είναι ένα χρονικό της ερωτικής ζωής της Σαπφώς όπως την αφηγείται η ίδια στα τραγούδια της, που απευθύνονται στις μαθήτριες-ερωμένες της. Τα έγραψε προς το τέλος του 7ου αιώνα π.Χ., σε μια γλώσσα οικεία, δημοτική, σαν αυτή που μιλούσαν στις παρέες και στα καπηλειά του λιμανιού της Μυτιλήνης. Όπως λέει ο Aimé Puech, που προλογίζει το κλασικό σύγγραμμα του Théodore Reinach «Αλκαίος-Σαπφώ»: ¨Τα ερωτικά ποιήματα-κραυγές πάθους  της Σαπφώς  είναι, φυσικά, πιο κοντά στη  λ α ϊ κ ή γλώσσα. Και χωρίς ιδιαίτερη άσκηση ύφους. Βρίσκω λέξεις που χρησιμοποιούνται εδώ σαν όροι μιας αργκό χαμαιτυπείου¨. Μιας γλώσσας ρεμπέτικης, θα μπορούσε να πει. Η διάλεκτος της ψυχής –που θα βρούμε στην ποίηση- σε τίποτα δεν άλλαξε, παρόλα τα χιλιάδες χρόνια που πέρασαν. Όπως θα δούμε στους παρακάτω στίχους :

Σαπφώ :

-Σταλαγματιά σταλαγματιά ο πόνος μου κυλάει. (fr. 10)

Τζουανάκος :

Σταλαγματιά-σταλαγματιά στάζ΄ η καρδιά μου αίμα.

Σαπφώ :

-Μού΄ βαλες φωτιά και καίγονται τα σωθικά μου. (fr. 46)

Βαμβακάρης :

-Σα σε πρωτογνώρισα κυρά μου

μ΄ άναψες  φωτιά στα σωθικά μου.

Γ. Παλαμάς

Γιατί, κακούργα, μ΄ άναψες φωτιά στα φυλλοκάρδια ;

Μπαγιαντέρας

-Μ΄ έκαψε την καρδούλα μου με τα πολλά της κάλλη

έγνοιες στο νου μου μ΄ έβαλε και στο μυαλό μου ζάλη.

Τζουανάκος

-Έκλεισα πια το στόμα μου και δεν αναστενάζω

γιατί μου καίει τα σπλάχνα μου το  αχ  άμα το βγάζω.

_____________________________

Για τα βιβλία του Ροβήρου Μανθούλη δες επίσης τη σχετική ιστοσελιδα του ΕΚΕΒΙ

http://www.biblionet.gr/main.asp?page=results&person=x&person_id=25175

2 thoughts on “ΒΙΒΛΙΑ

  1. Παράθεμα: H REMINGTON ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ « Ροβήρος Μανθούλης

  2. ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ 26.4.2.Ο16 ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΑ’Ι’ΟΥ ΤΟΥ 2.Ο16…ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΒΡΩ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΣΑΣ;ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ.ΒΑΣ.ΔΕΛΗΣ ΤΗΛΕ/ΦΑΞ 21Ο.52.41.923 ΑΘΗΝΑ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s